måndag 1 december 2014

Nyttigare Chokladkalender


1:a december idag och första luckan i adventskalendern ska öppnas. Chokladkalender hör julen till tycker jag. Chokladkalendrarna man köper är ju fulla av socker och dålig choklad. Men med lite trix och fix så kan de bli betydligt nyttigare och barnen märker(förhoppningsvis) ingenting. Fick detta tips förra året av Anna.


Måns gillar just nu Skylanders så jag köpte en chokladkalender med dom på till honom.


Men innan han fick den så öppnade jag den försiktigt och tog ut innehållet. 


Lite bökigt var det men tar man det bara försiktigt så går det bra.


Plocka ut alla chokladbitar och kasta.


Smält ny choklad(minst 70%, gärna ekologisk) och häll den i formarna. Lättast går det med en sked. Ställ in i kylen eller frysen så de stelnar snabbt. Sen är det bara att sätta tillbaka den i kalendern  och tejpa ihop. Se till så att du sätter den åt rätt håll bara:) Min bonusson på 16 år ville också ha en när han såg att jag gjorde en åt Måns och jag passade även på att göra en åt mig också:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar