måndag 3 november 2014

Kreolsk Gryta med Kyckling Mejerifri


Kreolsk gryta är ju bara så gott. I originalreceptet så ingår fläskfilé och grädde men jag har gjort en mejerifri variant och med kyckling. Sen jag fick mitt cancerbesked så har jag ändrat kosten lite. Jag äter fortfarande lågkolhydratskost med mer åt paleohållet. Så därför undviker jag grädde, creme fraiche och yoghurt t.ex. I denna gryta har jag använt kokosgrädde istället för vanlig grädde och ekologisk kyckling istället för fläskfilé. Jag köper kycklingen i en saluhall här i Västerås och en kycklingfilé väger 400-500 g.


Mejerifri Kreolsk Gryta m Kyckling
4 port

500g kycklingfilé
3 st (ca 200g)kryddstarka korvar
500 g kokosgrädde(jag använder extra creamy fr Santa Maria)
1 st paprika
1 dl syltlök
½-1 msk mejram
salt & vitpeppar
smör
oliver

Skär kycklingen i bitar och korven i slantar. Stek dem i smör i en gryta. Krydda med salt, peppar och mejram. Ha i syltlök, paprika i bitar och låt fräsa nån minut. Häll i kokosgrädde och låt grytan puttra i 10-15 min. Servera med broccoli och oliver

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar