tisdag 12 augusti 2014

Goda Kex/Chips till Tacos!

 I fredags gjorde jag så goda kex som vi hade till tacosen. Jag utgick ifrån receptet på mina goda mandelkex. Tidigare har jag gjort en annan variant av tacokex men de här var godare tycker jag.


Taco-Kex
ca 30 st

2 ägg
2.5 dl mandelmjöl
½ dl sesamfrö
½ tsk salt
2 krm spiskummin
1 krm vitlökspulver
1 krm paprika
1 krm chilipeppar

Blanda samman ingredienserna och kavla ut smeten tunt mellan två bakplåtspapper. Smeten täcker ca 2/3 av en plåten. 


Skär trekanter innan plåten ställs in i ugnen då är det lättare att skära/dela på dem sen.

Grädda i 10 min på 175 grader(varmluft). Ta ut plåten och ta bort det över papperet och skär/dela i bitar. Strö ev lite salt över. Sänk värmen till 100 grader och torka kexen(ca 1 tim).

3 kommentarer:

  1. ska man grädda med båda undre och övre bakplåtspapperna på ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man gräddar med båda och tar av den övre när det är dags för torkning.

      Radera
    2. tack för snabbt svar

      Radera