torsdag 31 juli 2014

Min kost sen cancerbeskedet

Samma dag som jag fick beskedet om att jag har livmoderhalscancer ändrade jag kosten. Jag visste att cancerceller livnär sig på socker så jag åt ju redan ganska bra på lågkolhydratskosten. Men jag vill hjälpa kroppen så mycket som möjligt så jag har gjort lite ändringar. För några år sedan läste jag om en kvinna i Runners World som hade minskat sin tumör i magen från 10x8 cm till 5x2 cm bla med hjälp av tips och råd hon fick av en bok, Anti Cancer skriven av David Servan-Schreiber. Jag tänkte då att om jag eller någon jag känner fick cancer skulle jag läsa den boken. Jag lånade boken samma dag jag fick beskedet och jag följer flera av hans råd.


En bok alla bör läsa!

Hur äter jag nu då? Jo jag äter oftast sallad till lunch och middag bestående av ekologiska grönsaker, protein t.ex eko ägg, skaldjur, kyckling, tonfisk eller ost(mozzarella, keso, feta), sås eller dressing gjord på olivolja. I grönsaksväg äter jag framför allt ruccola, spenat, vitkål, broccoli, lök, vitlök, avokado, tomater, paprika, oliver, sötpotatis och morötter. Jag äter mycket färska örtkryddor som basilika, timjan, persilja och koriander. 

Frukt och bär: banan, citron, lime, blåbär, hallon och jordgubbar. 

Undviker mejerier(förutom ost) och charkprodukter. Max 300g gräsbeteskött/vecka. 

Jag dricker minst 3 koppar grönt te/dag

Jag dricker ingen alkohol.

Fett: olivolja, rapsolja, ekologiskt smör, kokosolja

Jag väljer ekologiska produkter så mycket jag bara hittar(vissa varor är svåra att få tag på). Andra kryddor jag använder mycket är gurkmeja, ingefära och kanel. 

Jag kommer återkomma till kosten i senare inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar