fredag 4 juli 2014

Caipirinha

Jag vet inte hur det är med er men jag har tittat ganska mycket på fotbolls VM. Det hör verkligen inte till vanligheten kan jag säga. Jag brukar titta på fotboll när Sverige spelar, inte annars. Men har man en sambo och en son som är riktigt intresserade och tittar på de flesta matcher så vad gör man inte för att få umgås med dem. Faktiskt så har jag tyckt att det är ganska roligt att titta. Ikväll spelar b.la Brasilien-Colombia kvartsfinal och jag hoppas Brasilien vinner. Till matchen kommer vi smutta på en Caipirinha. Caipirinha är något av en nationaldrink i Brasilien och är en drink med både sötma och syrlighet. Vanligtvis görs drinken med fruktsocker eller råsocker men jag gör den med sukrin.


Caipirinha
1 glas

4-6 cl Cachaca
1 lime
1-1½ msk sukrin
is


Skär limen i 8 bitar och lägg dem i ett mindre glas. Typ whiskyglas eller liknande.


Häll i Cachaca och sukrin.


Mosa/pressa ut limesaften med en stöt/muddler(finns att köpa t.ex här) så att det blandar sig med sukrin och spriten. Lägg i is och ett halvt sugrör. Klart!



Vi använder denna cachaca nr 70177 på bolaget.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar