fredag 13 juni 2014

Tacopaj


I onsdags testade jag att göra tacopaj för första gången sen jag började med lchf. Den blev "asgod" sa bonusdottern och jag kan bara hålla med:) Jag är inne i en paj period känner jag. Vill äta paj flera gånger i veckan, det är ju så gott och enkelt att göra. 


Tacopaj
4-6 pers

Pajskal

3 dl mandelmjöl
½ dl sesamfrö
40 g mjukt smör
1 msk fiberhusk
1 ägg
lite salt

Blanda ihop till en deg och låt stå kallt ca 30 min. Tryck ut degen i pajform och förgrädda 8 min på 175 grader(varmluft).

Fyllning

500g  köttfärs
tacokrydda(2 msk spiskummin, 1 msk chilipulver, 2 tsk paprikapulver, 1 msk lökpulver, 1 msk vitlökspulver, 1 tsk oregano, salt och svartpeppar)
2 msk tomatpuré
1 dl vatten
4 dl créme fraiche
2 påsar chili & paprika sås(se bild nedan)
ev 1 dl hackad jalapeno
10 körsbärstomater
3 dl riven ost

Blanda créme fraiche och chili & paprika sås påsarna. Ställ kallt. Stek köttfärsen och blanda ihop tacokryddan. Häll i kryddan, vatten och tomatpuré. Låt puttra några minuter. Häll tacofärsen i pajskalet. Fördela jalapenon över. Klicka/bred ut créme fraicheröran över. Skär tomaterna i halvor och lägg ut. Toppa med riven ost. Grädda i ugnen på 175 grader tills osten fått fin färg, ca 30 min. Låt pajen stå 10-15 min innan den serveras. Servera pajen med sallad, tacosås och créme fraiche. Jag blandade en påse till av chili & paprika såsen som vi hade till.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar