söndag 8 juni 2014

God paj med Fetaost, Oliver, Soltorkade tomater och Västerbottenost


Igår gjorde jag en så god paj till middagen. Jag och Marko var barnfria och då passade vi på att fylla pajen med sånt som inte barnen gillar. Den blev lite grekiskinspirerad med bla fetaost, oliver och soltorkade tomater.


Pajskal

3 dl mandelmjöl
½ dl sesamfrö
40 g mjukt smör
1 msk fiberhusk
1 ägg
lite salt

Blanda ihop till en deg och låt stå kallt ca 30 min. Tryck ut degen i pajform och förgrädda 8 min på 175 grader(varmluft).

Fyllning 

1 gul lök
1 röd lök
150 g fetaost
1 dl gröna oliver
4 st soltorkade tomater
3 dl riven västerbottenost
4 ägg
2 dl grädde
1 tsk basilika
svartpeppar

Hacka löken och stek den mjuk i smör. Tärna fetaosten och skär tomaterna i mindre bitar. Fördela lök, feta, tomater, oliver och riven ost i skalet. Vispa ihop ägg, grädde, basilika och svartpeppar och häll över. Grädda i 25-30 min på 175 grader(varmluft). Täck med folie om det behövs.


Till pajen hade vi sallad, parmaskinka, salami och sås.

1 kommentar: