lördag 5 april 2014

Barn gör som vi gör:)


Barn gör som vi gör. Det är vi som sätter grunden för våra barns inställning till mat, träning m.m. Jag tycker att jag ger Måns en bra grund i både träning och mat. Han tycker det är roligt med träning och speciellt friidrott som han går på varje söndag. Vi brukar också försöka få till ett pass tillsammans varannan vecka när han är hos mig. Löpning är något han gillar och förra veckan han var här så stack vi ut på en tur. Vi sprang 2.5 km och gjorde lite löpskolningsövningar under tiden. Måns har lärt sig flera övningar på friidrotten så han höll ett pass för mig. Under tiden vi sprang ropade han: Höga knän!, spark i baken!, indian hopp!, tennsoldaten! när han tyckte det var dags:) Träningen måste ske på barnens villkor och får de vara med och bestämma så blir det roligare för dem. Sen behöver man inte ut och springa med barnen. Sparka boll, lek jaga, cykla eller något annat skoj. Fråga vad barnen vill göra. Gör rörligheten/träningen som en naturlig del i er vardag så kommer barnen ta efter. Jag lovar!




Ett exempel på att barn tar efter vad vi gör är vad som hände i morse. Måns kom in i köket och ville spela på min mobil. Okej, vad vill du spela? frågade jag. Tabata sa Måns. Jaha?!, okej sa jag. Och han sätter igång min tabata timer på mobilen och börjar göra diverse övningar på golvet:). Så barn gör som sagt som vi gör och inte alltid som vi säger;)

1 kommentar: