onsdag 15 augusti 2012

Kolakakor LCHF


I lördags gjorde jag dessa smaskiga kolakakor. Jättegoda och väldigt nära de äkta. Servera den kylskåpskalla för bästa smak.


Kolakakor
ca 20 st

3 dl mandelmjöl
2 msk sukrin
1/2 krm stevia
100 g mjukt smör
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 tsk bikarbonat

Vispa smör och sötning krämigt. Blanda övriga ingredienser och vispa i dem i smeten. Forma degen till två längder på plåt med papper. Det är kladdigt och man får dra, trycka och platta ut längderna. Grädda på 175 grader(varmluft) i ca 12 min. Låt längderna svalna i 10 min innan du skär dem i sneda bitar. Lägg de försiktigt i en burk och låt de svalna helt i kylskåpet.



5 kommentarer:

  1. Mmm... låter jättegott! Måste prova nångång fast utan sötning, då jag blir triggad och får sötsug av det...
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Kan man frysa dem? Småkakor är verkligen min grej, men jag har inte gjort så mycket sen jag började äta LCHF... men är så sugen nu inför julen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte provat att frysa dem. När jag väl bakar dem så försvinner de ganska snabbt:). Men jag måste såklart prova att göra det.

      Radera
  3. Blir de frasiga och hårda eller blir de lite mjuka? De flesta kakor jag försökt mig på sedan jag börjat baka LCHF så tycker jag att de blir lite mjuka och aldrig så hårda som "vanliga" kakor brukar bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir inte hårda som vanliga kakor då de inte innehåller socker och inte mjuka heller. De blir lite mitt emellan:)

      Radera