söndag 12 augusti 2012

Kanelbullar LCHF

Igår var fina Mari från jobbet här och fikade. Jag bjöd på nybakade kanelbullar & kolakakor:). Det var första gången jag gjorde lchfkanelbullar och de vart riktigt goda. Ursprungsreceptet är Marianns men jag har gjort lite ändringar. Jag använder alltid nymortlade kardemummakärnor i mina recept. Blir mycket godare smak än färdigmalen.


Kanelbullar
15-20 st

4 ägg+1 gula
2 msk sukrin
1/2 krm fransk stevia
50g smält smör
1 dl grädde
1/2 tsk kardemummakärnor(mortlas)
1.25 dl kokosmjöl
3 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver

Fyllning

50g mjukt smör
kanel
1/2 msk sukrinmellis(flor)
1/2 tsk vaniljpulver

Topping

äggvita
hackade hasselnötter

Vispa ägg och sötning riktigt fluffigt(5 min). Häll i smör och grädde. Blanda de torra ingredienserna och blanda i dem i smeten. Låt svälla i 20 min. Kavla ut degen mellan två oljade(raps) bakplåtspapper. Ta av det översta och bre ut smöret. Strö över kanel. Blanda sukrin och vaniljpulver och sikta över(använd t.ex en tesil). Rulla ihop degen från långsidan som en rulltårta. Skär i 1-1 1/2 cm bitar och lägg i formar. Pensla med äggvita och strö över hackade nötter. Grädda i ugnen ca 12-15 min på 175 grader(varmluft).

De prickiga formarna är ifrån fikamera.

4 kommentarer:

  1. Det låter spännande! Måste absolut prova det receptet! Perfekt alternativ till "vanliga" bullar om man vill bjuda nån på fika!
    Ha en fin söndag!
    kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Vad gott det låter! bakade också kanelbullar häromdagen, men jag testade påmitt nya bakerix!

    SvaraRadera
  3. Åh, vad gott det såg ut. Kanelbullar saknar jag faktiskt... kan nästan känna lukten av dem när jag tänker på det! :-)

    SvaraRadera
  4. Bakade en halv sats av dessa idag, väldigt saftiga och goda! :)

    SvaraRadera