torsdag 16 februari 2012

Kardemumma & kanelkaka LCHF

Idag mår jag mycket bättre och orkar t.o.m baka lite:). Nu har Måns blivit sjuk ist:(. Han har feber och hostar jättemycket stackarn. Måns ville att jag skulle baka blåbärsmuffins idag och det har jag gjort. Plus att jag testade ett recept ifrån Marianns bakbok, kardemumma & kanelkaka. Säger bara en sak. JÄTTEGOD!:). Jag gjorde den i rundform ist för avlång som det var i boken. Mariann använder osaltat smör men jag gjorde den på vanligt normalsaltat och tyckte inte det framträdde någon saltsmak på kakan.



Kardemumma & kanelkaka
12-14 bitar

Kaka
4 ägg
100g smält smör
3 msk sukrin
1/2 krm stevia
1dl vispgrädde
1 dl kokosmjöl
1 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
1 msk stött kardemumma
2 tsk bakpulver

Fyllning
50g smält smör
1 dl mandelmjöl
1 msk kanel
2 msk sukrin
1/2 krm stevia

Kakan:Vispa ägg och sötning pösigt. Blanda ner smör och grädde. Blanda övriga ingredienser i en skål och rör ner dem i smeten. Fyllning: Blanda alla ingredienser väl. Smöra en rund form m avtagbar kant. Fördela hälften av smeten i formen och sprid ut fyllningen ovanpå. Täck med resten av smeten. Strö ev m mandelspån, hackade hasselnötter el mandel. Grädda i 175 grader(varmluft) i ca 20 min.

Jag rekommenderar att man gör fyllningen först så är det bara att lägga ihop kakan sen.

4 kommentarer:

  1. Denna får det bli till helgen då vi firar 2 av mina söner som fyller år. Får se om de vågar smaka. Det blir nog "vanliga" tårtor också men de ska inte jag äta av.
    Tack för smarriga recept!
    Eva

    SvaraRadera
  2. Nu har jag bakat kakan men inte smakat än det får vänta till senare ikväll! Ser fram emot det.
    Eva

    SvaraRadera