söndag 13 november 2011

Knäckebröd LCHF nr 2


Jag har gjort lite ändringar i mitt recept på knäckebröd. Smaken var det inge fel på men det höll inte ihop så bra. Inte så roligt kanske... Så nu har jag ett kanonrecept. Ett riktigt knäckebröd! 


Knäckbröd
1 plåt

2 dl hela linfrö
2.5 dl blandade frön(t.ex solrosfrö, pumpakärnor, sesamfrö ev mandelmjöl)
1 msk fiberhusk
2.5 dl vatten
1 tsk salt

Blanda allt och låt svälla nån minut. Bre på plåt med papper och skär rutor. Det är viktigt att man skär rutorna innan gräddningen. Grädda i ca 1 tim på 160 grader. Känn efter när det är hårt. Låt svalna och bryt i bitar.

10 kommentarer:

  1. Jag hade precis samma tanke, att tillsätta fiberhusk! Det här brödet är verkligen supergott med smör och ost på, nästan farligt!

    SvaraRadera
  2. Mycket bra recept! Tillsätt lite kanel så blir det ett jättegott kaffebröd!
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Någon som har kol på kolhydrater per sats?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte räknat men det borde bli under 5. Räknar vid nästa bakning.

      Radera
  4. Detta knäckebrödet är fantastiskt gott men jag startar mitt bröd med 2 dl dinkelmjöl och vattnet är kokande. Behöver inte svälla någonting. Lycka till. Ulla

    SvaraRadera
  5. Hej! Hur får man detta underbara fröknäcke att inte fastna på bakplåtspapperet eller på plåten. Har provat allt med det slutar med att jag får blöta papperet och försöka få av det försiktigt. Tacksam för tips. Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Har aldrig varit med om att papperet fastnat så att man skulle vara tvungen att blöta det för att få bort det. Såg att det bara stod linfrö i receptet och inte hela som jag alltid använder(har ändrat det nu). Kan det vara så att du använt krossade och att det har med det att göra? Annars har jag tyvärr inga idéer om vad det kan vara./Therese

      Radera
  6. Bästa knäcket hittills, jag följde näästan receptet...(tog med lite kokosfett, bl.a.)

    SvaraRadera