onsdag 12 oktober 2011

Broccoligratäng



Ibland tycker jag att det är svårt att komma på vad man ska ha för tillbehör till maten. Det finns ju SÅ mycket att välja på. När jag åt mer kolhydrater så var det lättare. Pasta, ris eller potatis i olika former. Nu när jag äter lågkolhydratkost så vill jag variera mig mer. Testa nya rätter och exprimentera med ingredienser. Idag åt vi fläskfilé och till det ville jag ha broccoli. Jag älskar broccoli och det gör Måns också vilket jag är jätteglad för. Men jag ville inte "bara" koka broccolin såklart:) Visst det är jättegott, men har man ätit det mycket så vill man få lite variation eller hur? Så jag slängde ihop en liten gratäng som blev riktigt god. Måns ville inte ha den till en början. Han har lite svårt för såsiga saker. Men när jag sa att det är broccoli med grädde så gick det bra:)

Här kommer receptet!

Broccoligratäng
4 pers

5 dl kokt broccoli
2 dl grädde
50g smulad fetaost
4 st strimlade soltorkade tomater
2 dl riven ost
grovmalen sv.peppar

Lägg broccolini en smord form. Strö över fetaosten och tomaterna. Häll på grädden och peppra. Påmed riven ost och gratinera i ugnen på 200 grader tills osten fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar